آرواره های زنبور عسل

آرواره ها مانند هر حشره عادی که دارای قطعات دهانی ساینده است, به کناره های منفذ غذایی Oral Orifice اتصال دارد و به دو طرف حرکت می کند. آرواره های افراد نر نسبت به ملکه و کارگران کوچکتر است و از نظر شکل کمی متفاوت می باشد.
در کارگران آرواره ها به منظور جویدن و خارج کردن گرده از داخل سلول ها, شکل دادن و نصب ذرات موم, برای ساختن شانه ها و سلول های مومی, به منزله وسیله نگاهداشتن ذرات و اجسام و به منظور تمیز کردن کف کندو بکار می رود. به هر آرواره یک غده بزرگ Mandibular gland اتصال دارد که محل استقرار آن در داخل سر است.
در ملکه این غده ماده شیمیایی مخصوصی ترشح می کند که ماده مترشحه ملکه یا Queen substance نام دارد. این ماده یک فرومون جلب کننده جنسی خیلی قویست و اعتقاد براین است که این ماده در کارگران برای نرم کردن موم در ساختمان شانه و سلول مصرف می شود.
زنبور عسل از لحاظ اینکه هم قطعات دهانی جونده دارد و هم قادر به مکیدن شیره گل هاست وضع منحصر به فردی دارد. خرطوم در این حشرات یک لوله قابل جمع شدن است که از طریق آن نوش گل ها و آب را می مکند. وقتی که خرطوم بی استفاده مانده باشد به سمت عقب خم می شود.